توت فرنگی میوه ای سالم و مغذی است که حاوی کربوهیدرات است. افراد مبتلا به دیابت می توانند با خیال راحت توت فرنگی بخورند، اما باید هنگام خوردن توت فرنگی عواملی مانند مدیریت وعده غذایی(مقدار مصرفی در هر وعده ی سروینگ) را مد نظر داشته باشند.

دیابت وضعیتی است که در آن لوزالمعده قادر به تولید انسولین نیست یا بدن نمی تواند به طور موثر از این هورمون استفاده کند. به عنوان بخشی از رویکرد کنترل این بیماری، فرد مبتلا به دیابت بهتر است از اثرات غذاهای مختلف بر سطح قند خون خود آگاه باشد.

توت فرنگی می تواند یک مکمل مفید برای رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت باشد. توت فرنگی نه تنها کالری کمی دارد و حاوی مجموعه ای از مواد مغذی است، بلکه دارای شاخص گلایسمی (GI) پایینی است، به این معنی است که بعید است باعث افزایش قند خون شود.

برای آشنایی بیشتر با اثرات مصرف توت فرنگی بر افراد مبتلا به دیابت، ادامه مطلب را بخوانید.

آیا مصرف توت فرنگی برای افراد دیابتی بی خطر است؟

توت فرنگی از میوه های شیرین است که در انواع مختلفی وجود دارد. آنها بخشی از خانواده گل رز هستند.

بیشتر میوه ها از جمله توت فرنگی دارای شاخص گلایسمی(GI) پایینی هستند. GI نشان می دهد که یک غذا با چه سرعتی می تواند قند خون فرد را افزایش دهد. علیرغم اینکه توت فرنگی دارای GI نسبتاً پایینی است، مهم است که هم اندازه وعده ها و هم عوامل فردی را در نظر بگیرید. این عوامل می توانند شامل پاسخ قند خون هر شخص به مصرف توت فرنگی و نیازهای کلی رژیم غذایی هر فرد باشد.

اگر از نیازهای کلی رژیم غذایی خود بی اطلاع هستید، باید با تیم مراقبت های بهداشتی خود یا یک متخصص تغذیه مشورت کند.

فواید توت فرنگی برای مبتلایان به دیابت

توت فرنگی فواید زیادی برای سلامتی دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم.

فواید تغذیه ای

بر اساس اطلاعات تغذیه ای منتشر شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، تقریباً 8 عدد توت فرنگی با اندازه متوسط، 170 میلی گرم پتاسیم دارد. پتاسیم می تواند اثرات مثبتی بر فشار خون بالا داشته باشد، مشکلی که ممکن است در افراد مبتلا به دیابت ایجاد شود.

علاوه بر این، توت فرنگی حاوی نوعی ویتامین B به نام فولات است. فولات به تقسیم سلولی و ساختDNA  و سایر مواد ژنتیکی کمک می کند.

آنتی اکسیدان ها

توت فرنگی سرشار از ویتامین C است که یک آنتی اکسیدان است. ویتامینC می‌تواند فواید زیادی مانند کمک به حفظ سلامت سلول‌ها، کمک به بهبود زخم و حفظ سلامت پوست داشته باشد.

توت فرنگی همچنین حاوی آنتی اکسیدان های دیگری مانند آنتوسیانین است. تحقیقات نشان می دهد که آنتوسیانین ممکن است اثرات ضد سرطانی، ضد التهابی و ضد میکروبی داشته باشد.

مدیریت قند خون

یک بررسی جامع در سال 2020 نشان داد که توت فرنگی، چه به تنهایی یا در ترکیب با مواد غذایی دیگر، ممکن است پروفایل گلایسمی را بهبود بخشد و از آنجایی که توت فرنگیGI پایینی دارد و حاوی فیبر است، بعید بنظر می رسد که باعث افزایش قند خون فرد شود. فیبر موجود در توت فرنگی همچنین می تواند به سلامت قلب و گوارش کمک کند.

توت فرنگی همچنین حاوی منیزیم است. یک مطالعه در سال 2022 نشان داد که منیزیم ممکن است به افزایش حساسیت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

اثرات جانبی

توت فرنگی به طور کلی برای افراد مبتلا به دیابت بی خطر است. با این حال، مانند بسیاری از توصیه های غذایی، اعتدال در مصرف آن مهم است.

برای افرادی که به عنوان بخشی از درمان دیابت خود انسولین را با وعده های غذایی یا میان وعده ها تزریق می کنند، باید توت فرنگی را به عنوان بخشی از کل کربوهیدرات های مصرفی خود حساب کنند و دوز خود را بر این اساس تنظیم کنند.

چگونه توت فرنگی را به رژیم غذایی اضافه کنیم

توت فرنگی میوه ای شیرین است که افراد می توانند آن را به تعدادی از غذاهای خود اضافه کنند یا به عنوان میان وعده میل کنند.

توت فرنگی، یک افزودنی خوشمزه به اسموتی ها و همچنین غلات صبحانه، فرنی و اوتمیل(جودوسر) است. برای وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌ها در طول روز، فرد ممکن است به فکر اضافه کردن توت فرنگی به سالاد خود یا تهیه سالاد میوه با توت فرنگی باشد.

هنگامی که توت فرنگی را در رژیم غذایی خود قرار می دهید، بهتر است موارد زیر را در نظر بگیرد:

· مدیریت وعده: مانند هر غذای دیگری، اعتدال کلیدی است. برای کمک به جلوگیری از مصرف بیش از حد قند، نظارت بر اندازه ی وعده ها مهم است. اندازه ی یک وعده توت فرنگی حدود 1 فنجان است که حاوی تقریباً 15 گرم کربوهیدرات می باشد.

· ترکیب توت فرنگی با چربی ها و پروتئین های سالم: ترکیب توت فرنگی با منبع پروتئین یا چربی های سالم می تواند به تعادل اثر کلی آن بر قند خون کمک کند. خوردن توت فرنگی را با یک مشت آجیل، ماست یونانی یا به عنوان چاشنی سالاد در نظر بگیرید.

· قندهای اضافه شده را محدود کنید: هنگام مصرف توت فرنگی به شکل های فرآوری شده، مانند مربا یا شربت، مراقب قندهای افزوده باشید. انتخاب توت فرنگی تازه یا منجمد بدون قند افزوده، در صورت امکان می تواند به شما کمک کند.

خلاصه

توت فرنگی می تواند یک مکمل ایمن و مفید برای افراد مبتلا به دیابت باشد. آنها طیف وسیعی از مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها را ارائه می دهند که از سلامت کلی و مدیریت قند خون حمایت می کنند.

توت فرنگی به دلیل GI پایینی که دارد، در صورت مصرف متعادل، اثرات نسبتاً کمی بر قند خون دارد. با این حال، در نظر گرفتن نیازهای فردی مهم است. یک فرد ممکن است بخواهد با یک متخصص مراقبت های بهداشتی یا متخصص تغذیه مشورت کند تا مطمئن شود که از یک رژیم غذایی مناسب و متعادل پیروی می کند که با اهداف سلامت شخصی او همسو باشد.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/strawberries-and-diabetes